Rugpijn en spit

Rugpijn en spit komen veel voor
Rugpijn komt erg veel voor. Ongeveer de helft van de Nederlanders heeft met enige regelmaat rugklachten. Deze klachten kunnen geleidelijk ontstaan of heel plotseling. In dit laatste geval wordt meestal van ‘spit’ gesproken.

Rugpijn is een bewegingsprobleem
Rugpijn ontstaat niet omdat er iets ‘kapot’ is in de rug. Rugklachten zijn een bewegingsprobleem. Door verkeerd gebruik van de spieren en gewrichten raken deze overbelast waardoor ze pijn gaan doen. Als het plotseling ontstaat zou rugpijn vergeleken kunnen worden met een verzwikte enkel, maar dan in de rug. In deze gevallen is er vaak duidelijk een oorzaak aan te wijzen, in de vorm van verkeerd tillen of bewegen. Deze klachten herstellen doorgaans snel, binnen enkele dagen tot een paar weken.

Rugklachten door overbelasting
Klachten die geleidelijk ontstaan zijn in de regel het gevolg van geleidelijke, langdurige overbelasting. Dit komt door een verkeerde (werk)houding, stilzitten, eentonige belasting van de rug of een gebrek aan gezonde beweging. Deze klachten zijn weliswaar meestal minder heftig, maar herstellen meestal niet spontaan zolang er niets aan de oorzaak wordt gedaan.

Behandeling en oefeningen om normaal en pijnvrij te bewegen
Het uitgangspunt van onze aanpak is heel simpel: een rug die correct beweegt doet in principe geen pijn. De eerste stap is dus om alle bewegingsproblemen in kaart te brengen. Factoren die de klachten hebben veroorzaakt worden besproken met tips hoe het de rug makkelijker te maken.

Met behulp van specifieke behandeltechnieken kunnen deze problemen meestal snel en effectief verholpen worden. De behandeling wordt indien nodig ondersteund met corrigerende oefeningen, om weer te ‘leren’ op een veilige, efficiënte manier te bewegen. Met name voor de lange termijn is dit heel belangrijk. Met deze aanpak zijn de meeste rugklachten vaak goed onder controle te krijgen, of zelfs helemaal te verhelpen.

Maximaal 5 dagen afwachten
Ons advies is om maximaal 5 dagen aan te zien of klachten spontaan beginnen te verbeteren. Indien dit niet gebeurt is het verstandig om direct een afspraak met ons te maken en zo een langdurig hersteltraject te voorkomen.

IK WIL GRAAG EEN AFSPRAAK MAKEN